קורס התמחות? למה זה כדאי לי?
סיפורי ההצלחה של הסטודנטיות והסטודנטים שלנו
רונה זוטא, סטודנטית לתואר ראשון במדע המדינה ולימודי עבודה
"במסגרת לימודי בתוכנית ללימודי אירופה, השתתפתי בקורס התמחות מעשית שבמסגרתו ניתנה לי ההזדמנות להתנסות בעבודה מקצועית בארגון הפועל בזירה האירופית. בחרתי להתמחות ב-EIT Hub Israel, שלוחה של המכון האירופי לחדשנות וטכנולוגיה, מתוך רצון להעמיק בהיכרות עם תחום החדשנות ולחזק את ההבנה שלי ביחסים שבין ישראל לאיחוד האירופי".
"במהלך ההתמחות נחשפתי לאקו-סיסטם של החדשנות האירופית והישראלית, לקחתי חלק באירועים בינלאומיים, ובפרויקטים גדולים שנתנו לי טעימה מהעולם הטכנולוגי והחדשנות העולמי. ההתמחות אפשרה לי לחדד כישורים פרקטיים, לחוות את החיבורים שבין מדיניות, טכנולוגיה וחדשנות, ולהבין לעומק כיצד פועלים מנגנוני שיתוף הפעולה בין אירופה לישראל בזירה הטכנולוגית והאסטרטגית".
"עם סיום ההתמחות, הצלחתי לחדד את ההבנה היכן להשתלב בשוק העבודה, וכמו כן הצליחה לתת לי כלים להשתלבות מקצועית בשוק שלא הייתי מקבלת ללא ההתמחות".
אופק ספיר, סטודנט בתוכנית המצטיינים בפקולטה למדעי החיים
"החוויה שלי בהתמחות ב-Menow הייתה מאוד חיובית. נרשמתי לקורס הזה במטרה לחוות בעצמי את עולם הביו-טק, הן מבחינת העשייה והעבודה, והן מבחינת השיח עם העובדים והאווירה במשרד. אני מגיע מרקע של הייטק, ובעולם הזה לא חשופים לגמרי לנישה של טכנולוגיה בתחומים הביולוגים, לכן היה לי חשוב להבין מה צופן העתיד למישהו כמוני ששואף להתעסק בטכנולוגיה בתחומים הביולוגים".
"בסופו של דבר, זכיתי להכיר אנשים מאוד מעניינים בתחום, להתעסק ולהתנסות עם עבודה שמשלבת פרקטיקה של תעשייה יחד עם יצירתיות וחדשנות של מחקר, והכל בתחום שמעניין אותי מאוד. ופרט נוסף חשוב מאוד – קיבלתי ודאות מסוימת לכך שיש אופק תעסוקתי בתחום, שנמצא בעלייה משמעותית בעולם הטכנולוגי ממה שחוויתי".
דנה ספרן, סטודנטית לתואר דו חוגי במדע המדינה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה בפקולטה למדעי החברה
"במסגרת לימודיי לתואר ראשון, לקחתי חלק בקורס התמחות מעשית שביצעתי בחברת Radware – חברה בינלאומית בתחום אבטחת המידע ושירותי הענן. מתוך רצון לצבור ניסיון אמיתי ולהיחשף לעולם העסקי והטכנולוגי מבפנים, בחרתי להתמחות דווקא בתחום ניתוח השוק – תחום שלא הכרתי לעומק לפני כן".
"בהתמחות נחשפתי לאופן שבו ארגונים גדולים בונים אסטרטגיות מבוססות נתונים, עבדתי בצמוד לצוות השיווק הגלובלי, עסקתי באיסוף, עיבוד וניתוח של מידע עסקי ותחרותי, ובניתי השוואות עומק בין חברות בינלאומיות. למדתי להבחין בין מגמות שוק לבין רעשי רקע, להשתמש בכלים אנליטיים ולחשוב כמו מנהלת מוצר. מעבר לכך, ההתמחות העניקה לי ביטחון, הבנה עמוקה יותר של התחום, והבהירה לי לאיזה כיוון מקצועי אני רוצה להתקדם. זה היה ללא ספק אחד החלקים הכי משמעותיים בלימודים שלי – חיבור אמיתי בין עולם האקדמיה לעולם המעשה".
עדי חורש, בוגר לימודי מזרח-אסיה ותוכנית לימודי אירופה לתואר שני
"במהלך תוכנית הלימודים של לימודי אירופה, ניתנה לנו האפשרות לקחת קורס התמחות מעשית בגופים הקשורים לעבודה מול מדינות האיחוד האירופי במגוון של תחומים, החל מדיפלומטיה, דרך כלכלה, תרבות ועוד. מתוך כוונה להיחשף לעולמות חדשים שלא עסקתי בהם בעבר, החלטתי להתחיל התמחות ב-EIT, זרוע החדשנות של האיחוד האירופי".
"כחלק מההתמחות נחשפתי לכל עולם החדשנות והאקוסיסטם הישראלי והאירופי ובכלל, ליחסים הענפים שמתקיימים בין שתי הישויות. העבודה אפשרה לי לקיים מגעים ישירים מול דיפלומטים אירופאים, חברות ענק בינלאומיות, קרנות סיכון, סטארטאפים וכל הכרוך בכך. מעבר לכך, התמקצעתי וצברתי ידע בכל הקשור לעולם הענף של החדשנות שלא הכרתי כלל וכלל לפני כן, ולהביאו לידי ביטוי בפרויקטים ויוזמות שונות בהשתתפותי ובניהולי. לאחר סיום ההתמחות הוצעה לי עבודה במקום, שבה אני עובד היום, וכך קורס ההתמחות סיפק לי את ההזדמנות והכלים להגיע לנקודה מקצועית שאף קורס אחר לא סיפק במהלך הלימודים, וככל הנראה גם לא הייתי מגיע אליה בלעדיו".
עינב גבאי, סטודנטית שנה ג' בתואר ראשון בבית הספר למדעי המדינה ויחסים בינלאומיים ובתוכנית לתרבות צרפת, וסטודנטית בתוכנית לימודי האיחוד האירופי כהתחלה ללימודי תואר שני בלימודי אירופה
במהלך הלימודים בתוכנית השתתפה עינב בקורס התמחות מעשית, והכירה לעומק את סודות עולם התעסוקה האירופי. דרך הקורס היא הגיעה להתמחות במכון הייצוא, גוף סמי-ממשלתי שעוזר לעסקים ישראלים להפוך ליצואנים בכלל התחומים.
"בזכות הקורס והתוכנית נחשפתי לתפקידים חדשים ומעניינים בתחום ולדרכים חדשות להגשמת יעדים והגעה למטרות. עם סיום ההתמחות קיבלתי הצעת עבודה במכון הייצוא ובחרתי להמשיך את דרכי שם. אני מרגישה שקורס ההתמחות תרם לי רבות, מעבר להצעת העבודה ולדלתות החדשות שנפתחו לי. זכיתי ללמוד על שוק העבודה, על מקומות עבודה חדשים ועל תפקידים שונים. האופק התעסוקתי שלי התרחב ורכשתי ידע פרקטי שלא רכשתי בשאר הקורסים שנכחתי בהם".
שרון רוזנבאום, בוגרת החוג לתקשורת
תכירו את שרון, שכבר במהלך הלימודים מצאה את עצמה עובדת בתחום שהיא לומדת וכל כך אוהבת.
"במסגרת הקורס 'נורמות ופרקטיקות חדשותיות', התמחיתי בערוץ התקשורת העצמית דמוקרטtv. ההתמחות הייתה מלמדת. צברתי ניסיון תעסוקתי לכל דבר ועניין ולא רק בתחום אחד. התחלתי כמפעילת פרומפטר באולפני 'וואלה' (משם המהדורה משודרת), ולאחר מכן עברתי לעבוד במערכת כתחקירנית. מיד בתום ההתמחות התחלתי לעבוד בתחום! היום אני תחקירנית ברשת 13 ועדיין עובדת כמפעילת פרומפטר באולפני וואלה. הייתה לי חוויה מצוינת ואני ממליצה מכל הלב להירשם לקורס. בזכות ההתמחות השתלבתי בעולם התקשורת ויצרתי קשרים".
עדן אביב, בוגר תואר ראשון בביולוגיה
עדן תכנן להמשיך ישר לתואר שני, אבל אחרי שנרשם לקורס ההתמחות היישומי במדעי החיים השתנו לו כל התוכניות.
"לאחר תהליכי הכנה שכללו רכישת כלים אפקטיביים (כגון הכנה לראיון), ותהליכי מיון למגוון חברות ומקומות תעסוקה רלוונטים, התקבלתי להתמחות במחלקת ה-NGS בחברת HyLabs, שמספקת שירותי דיאגנוסטיקה בתחום המיקרוביולוגיה, בדגש על מחלות זיהומיות. קיבלתי שם כלים מעשיים וניסיון התחלתי בשוק העבודה. ההתמחות, בהיקף של כ-120 שעות, פתחה בפניי צוהר לגביי העתיד התעסוקתי שבו ארצה להשתפשף ואולי גם לעסוק בעתיד. בסיום התקופה, קיבלתי המלצות מחונך הפרויקט, ראש מחלקת ה-NGS בחברה, שדחף אותי להישאר בתור עובד במשרה מלאה בחברה. בעוד חודש אתחיל לעבוד במחלקה המקבילה בתור אנליסט מתחיל במעבדה".
"אני יכול לומר שהקורס הזה מספק נקודת מבט חדשה לסטודנטיות ולסטודנטים שמתלבטים בין הרצון להמשיך בנתיב האקדמי לבין הדחף להשתלב בתעשייה, והוא מהווה פתרון פרקטי להשתלבות בנתיב התעסוקתי מיד לאחר סיום התואר. אני למשל בחרתי לדחות את המשך הלימודים כדי לרכוש יותר ביטחון וידע בתחום המיקרוביולוגיה, ולהגיע שלם ומוכן יותר לקראת התואר השני".
אסיל מרזוק, בוגרת תואר ראשון בביולוגיה
אסיל קפצה למים במסגרת פרויקט התמחות מעשית לתואר ראשון בביולוגיה, כמתמחה ב'שטראוס מים', וישר הרגישה שם בבית.
"מאוד שמחתי שהייתה לי הזדמנות להתנסות בשטח לפני סיום התואר. זה יתרון מאוד גדול בעיני להיחשף לעבודה מעשית לפני שבאמת יוצאים לדרך, ובאופן ספציפי בחברות גדולות וידועות כמו 'שטראוס מים', ועל כך אני מודה. ברמה האישית מאוד נהניתי להיות חלק מצוות מקצועי כמו זה שקיבל אותי במעבדות 'שטראוס מים', ולכן אני רוצה להודות באופן אישי לדן, מנהל המעבדה, שתמיד תמך בי ונתן לי האפשרות להיחשף לכל דבר במעבדה. כל הצוות התייחס אלי כאל עובדת מעבדה חדשה שהצטרף לצוות, ולא כסטודנטית שיש לה שעות התמחות שהיא צריכה לסיים וללכת. הם לימדו אותי הרבה דברים גם מעבר למה שהם היו צריכים. כך צברתי ידע, למדתי להשתמש במכשירים חשובים מבחינה אנליטית, השתתפתי בישיבות והדרכות צוות, הרצתי ניסויי שותף שמגיעים מחוץ למעבדה, לקחתי חלק בניסויים שמתקיימים במעבדה ועוד. אני מסכמת את החוויה כמהנה, כיפית, מלמדת ומעשירה".
נועה בראל, בוגרת תואר ראשון במסלול פכ"מ (פילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה)
במסגרת תוכנית ההתמחות לתואר ראשון במסלול פכ"מ, שחושפת את הסטודנטים והסטודנטיות לתהליכים המתרחשים בארגונים ממגזרים שונים, עשתה נועה את התמחות בעמותת 'צלול', ותרמה את חלקה במחקר חשוב של העמותה.
"המחקר שביצעתי כחלק מההתמחות בעמותה היה מעניין מאוד ורלוונטי במיוחד, לאור ההבנה ההולכת ומתפשטת בעולם בנוגע למשבר האקלים החמור שאנו עומדים בפתחו. אני שמחה שיצא לי להיחשף, ולו במעט, לעשייה החשובה של 'צלול', לפתח יכולות מחקר וניתוח נתונים, ולדעת שהתוצר שהגעתי אליו יהווה בסיס משמעותי לעבודת המשך".