מחוברים לעבודה

מדוע חשוב לעשות את מה שאנחנו אוהבים, או לפחות לאהוב את מה שאנחנו עושים?

בעולם האידיאלי, חיי העבודה שלנו היו אמורים להיות מספקים באופן מושלם: למלא אותנו במשמעות ולגרום לנו להגיע מלאי חדווה וחדורי מוטיבציה לעבודה. אבל מה אם הם לא? מה אם אנחנו פשוט מרגישים תקועים בקריירה שפעם אהבנו, אבל היום כבר הרבה פחות?

 

על פי סקר שערכה חברת גאלופ בשנת 2017, רק שליש מהעובדים בארה"ב מרגישים סיפוק בעבודה. כלומר, רק אחד מתוך שלושה עובדים מביא אתו לתפקיד רמה גבוהה של יוזמה, מחויבות, תשוקה ופרודוקטיביות. זה משאיר את רובנו לא שבעי רצון מעבודתנו.

 

מבחינת מקום העבודה, האינטרס הברור הוא "לחבר" עד כמה שניתן את העובדים לתפקיד ולארגון. "מחוברות עובדים" היא המידה שבה העובדים חשים מחויבות למשימה או לאדם בארגון, מידת ההשקעה שלהם בעבודה ומשך עבודתם בארגון, כתוצאה מתחושת מחויבות זו. עובדים כאלו הם נלהבים מעבודתם, מנסים לקדם את מטרות הארגון, לרכוש ידע ולהתפתח בתחום העיסוק, פרודוקטיביים יותר, נעדרים פחות ותורמים להצלחת הארגון.
 

גם מצדנו, העובדים, זה חשוב להרגיש חיבור לארגון ולתפקיד שאנו ממלאים בו. אנו מבלים את רוב זמננו בעבודה, וחסך באותו "חיבור" עלול לגרום לנו להרגיש תקועים, להטיל ספק במשמעות העבודה שאנו עושים ואף להרגיש שלמנהלי הארגון לא אכפת מהלמידה ומהצמיחה שלנו.
 

אנדי מולינסקי, פרופ' להתנהגות ארגונית בבית הספר העסקי הבינלאומי ברנדייס, מציע במאמרו "מה לעשות כשהלב כבר לא נמצא בעבודה" טיפים להתמודדות עם הנושא.

 

 

העריכו מה אתם רוצים מעבודתכם בנקודה זו בחייכם: 

לא כולם מעוניינים בקריירות בכירות. למעשה, על פי מחקר שנערך על ידי פרופ' איימי וורשבסקי מאוניברסיטת ייל, אנשים נוטים להשתייך לאחת משלוש קטגוריות: חלקם רואים בעבודה קריירה, אחרים רואים אותה פשוט כעבודה ויש כאלה שרואים בה ייעוד. אלו שנמצאים בקטגוריה השלישית, שלא במפתיע, הם בעלי הביצועים הגבוהים ביותר ותחושת שביעות הרצון רבה ביותר מעבודתם. המפתח הוא להחליט מה חשוב לכם היום, מה באמת מניע אתכם ומשם להתחיל להיבנות. ייתכן שמה שהניע אתכם בשנות ה-20 לחייכם, היום כבר פחות מושך אתכם.
 

ראו את החלקים בעבודתכם שניתנים לעיצוב: 

קיימים מחקרים רבים בנושא עיצוב העבודה: האפשרות לעצב אספקטים מסוימים בעבודה על מנת לחוש משמעות ושביעות רצון. במחקר שנעשה בתחום ההתנהגות הארגונית, נמצא שכאשר ניתנת לאנשים ההזדמנות לעצב את עבודתם, הדבר מוציא מהם דמיון ואפקטיביות. לדוגמה, אחת המשתתפות במחקר עיצבה מחדש את תפקידה בתחום השיווק כך שכלל יותר תכנון אירועים, על אף שבאופן מקורי זה לא היה חלק מהתפקיד. הסיבה הייתה פשוטה: היא אהבה את זה והייתה טובה בזה, ובכך שעשתה זאת הוסיפה ערך גם לחברה וגם לחוויית העבודה שלה. לפעמים אפילו התאמות מסוג זה עשויות להוביל לשינוי משמעותי בחוויית העבודה שלכם.

 

הציתו את התשוקה שלכם מחוץ למקום העבודה: 

יכול להיות שיש לכם איזה תחביב חבוי שאמרתם לעצמכם שאין לכם מספיק זמן עבורו, פרויקט אישי שלא קשור לעבודה או לקריירה שיכול להוציא ממכם רעיונות חדשניים ורוח יזמות. פרויקט שכזה מחוץ למקום העבודה יכול להוות איזון לעבודתכם המונוטונית. עשייה שכזו יכולה להוביל לכך שתביאו אתכם את האנרגיה וההשראה למקום העבודה, לעצבו מחדש, או לעסוק מחדש בדברים שאתם בעצם אוהבים.
 

אם כל אלו נכשלו, ערכו שינוי

חשבו על הקריירה שלכם כמו שאתם חושבים על עיצוב הבית. כשקניתם את הבית היו לכם דרישות מסוימות, אבל מאז השתנו סדרי העדיפויות, או שאולי הוא כבר לא מתאים למידותיכם. האם עליכם לעזוב, להמציא מחדש או פשוט להישאר? אתם יכולים לחשוב בדיוק באותו האופן על הקריירה שלכם. האם סדרי העדיפויות והצרכים שלכם השתנו? האם אתם יכולים לשנות מחדש את העבודה שלכם או שאתם צריכים להמשיך הלאה?
 

כמובן שאם אתם בוחרים לשנות את הקריירה שלכם, יש לחשוב על זה לעומק ולהכין את עצמכם מראש, לפני שאתם עושים את הצעד. הדבר החשוב ביותר הוא לא לאבד תקווה בתקופות לא טובות בעבודה. גם כשאתם נמצאים בתקופה פחות מוצלחת, אפשר למצוא דרכים להצית את התשוקה מחדש, או לפחות להרגיש שוב בעלי יוזמה ותושייה. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>