מיינדפולנס במשרד

לאמן את המוח שלנו להיות ממוקד יותר במהלך יום העבודה

יושבים בפגישה ופתאום הטלפון מצלצל, ההודעה מצפצפת, המייל נכנס ו...יצאתם לגמרי מריכוז? כמה פעמים הרגשתם שחוט המחשבה שלכם מדלג בין כל כך הרבה נושאים ותחנות, עד שאתם כבר לא ממש זוכרים מה אתם אמורים לעשות? והיום בבוקר, זוכרים איך קמתם עם הבטחה ברורה לעצמכם שהיום תיישמו סוף סוף את היעדים שרשמתם לעצמכם ביומן, ובלי ששמתם לב חלפו להן תשע שעות עבודה ושוב הצלחתם להשיג רק חלק קטן מהם? ועכשיו, בסיומו של היום, כשאתם מנסים להיזכר לאן התעופפו להן תשע השעות, אתם מגלים שאתם לא ממש מצליחים? 

 

קודם כל, דעו שאתם לא לבד. מחקרים מראים כי אנשים מבלים כמעט 47% משעות הערות שלהם במחשבות על דברים אחרים ממה שהם עושים, כלומר, רובנו רגילים לפעול על "טייס אוטומטי". ניתן לראות זאת במיוחד בעולם הדיגיטלי בו אנו חיים כיום. עוד עולה מהמחקרים הללו, שאנחנו נוהגים להיכנס לפייסבוק 21 פעמים בממוצע ביום, ולבדוק את הדוא"ל שלנו 74 פעמים. החדשות הטובות הן שאפשר לאמן את המוח שלנו להיות ממוקד יותר על ידי שילוב תרגילים של מיינדפולנס במהלך יום העבודה. 

 

מיינדפולנס הוא התהליך הפסיכולוגי באמצעות תרגילי מדיטציה, של הבאת תשומת לב מכוונת ובלתי שיפוטית לחוויות המתרחשות בזמן הווה. החוויות שלנו כוללות את כל המחשבות, הרגשות, התחושות והדחפים הלא רצויים שלנו. מיינדפולנס מלמד אותנו לקבל את כל החוויות הפנימיות הלא רצויות כחלק מהחיים, ללא קשר אם הן "טובות" או "רעות".

 

יותר ויותר חברות היום משתמשות במיינדפולנס כדרך לסייע לעובדים להיות יעילים יותר,  בהירים וממוקדים, בעלי יכולת לקבל החלטות מודעות ושקולות וחסינים רגשית. חברות אלו, זיהו את המיינדפולנס ככלי שעוזר לעובדים שלהם להיות שמחים יותר, מרוצים יותר ופחות לחוצים. ועובדים שמחים ומרוצים, כפי שכולנו יודעים, זה טוב לעסקים. 

 

החוקרים Carter&Hougaard בחנו מנהלים בלמעלה מ-250 ארגונים והציגו מספר קווים מנחים שיכולים לאפשר גם לכם ליהנות מיתרונות המיינדפולנס:

 

התחילו את היום ברוגע

הורמוני הלחץ משתחררים לגופנו כבר בדקות הראשונות שאחרי היקיצה. למה? כי המחשבה על היום שלפנינו מעוררת את אינסטינקט ה"להילחם או לברוח" שלנו (fight-or-flight). אם גם אתם נלחצים מהיום שמחכה לכם, נסו מחר בבוקר לבלות שתי דקות במיטה ולהתרכז בנשימה שלכם. שחררו מחשבות מציקות על המטלות שמחכות לכם היום, והמשיכו להתמקד בנשימה.
 

הגעתם למשרד? קחו כמה דקות לתרגל מיינדפולנס לפני שאתם צוללים לעבודה, שבו זקוף ליד השולחן, עצמו עיניים והתמקדו בנשימה שלכם.

 

יש לכם הודעה!

יש שתי מיומנויות חשובות, שאם תטפחו אותן הן יהפכו אתכם לאנשים מודעים: מיקוד ותודעה. המיקוד הוא היכולת להתרכז במה שאנו עושים באותו הרגע, בעוד מודעות היא היכולת לזהות ולשחרר הסחות דעת מיותרות כאשר הן עולות. נסו ליישם מחשבה מודעת גם בהקשר של תיבת המייל שלכם. כמעט כולנו מכורים לדואר האלקטרוני. קל לנו לתת תשומת לב למיילים מאחר והשלמת משימות קטנות ומהירות משחררת דופמין, הורמון ההנאה במוח שלנו. זה גורם לנו להתמכר לדואר ולהתפשר על הריכוז שלנו.  

 
במקום זאת, נסו ליישם מיינדפולנס - התמקדו במה שחשוב והיו מודעים למה שהוא רק רעש. כדי להתחיל את היום טוב יותר, הימנעו מבדיקת הדואר האלקטרוני דבר ראשון על הבוקר. ככל שהיום מתקדם והמוח מתחיל להתעייף, המיינדופלנס יכול לסייע לנו להישאר חדים יותר ולהימנע מקבלת החלטות לא טובות. כך, למשל כדאי להגדיר טיימר בטלפון שיצלצל בכל שעה. עם הישמע הטיימר, הפסיקו את הפעילות הנוכחית שלכם ותרגלו במשך דקה מיינדפולנס: לשאוף, לנשוף, לשאוף, לנשוף ולהתמקד בנשימה שלכם.
 
 

משתחררים הביתה

כשנגמר יום העבודה ואתם בדרך הביתה, זה הזמן לטכניקות מיינדפולנס נוספות. כבו למשך כמה דקות את הטלפון הנייד ואת הרדיו ופשוט תהיו. הניחו לכל המחשבות שעולות ושימו לב לנשימה. פעולה זו תאפשר לכם להרפות מהלחצים של היום, כך שתוכלו לשוב הביתה ולהיות בנוכחות מלאה במפגש עם בני המשפחה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>