מגשרים בין אקדמיה לשטח בקליניקה ללימודי הסביבה

הגברת השקיפות הסביבתית, שיתוף הציבור במהלכי קביעת מדיניות בנושאי סביבה ובריאות וחיזוק תהליכי קבלת החלטות סביבתיות במגזר הציבורי הן חלק מהמטרות החשובות לשמן פועלת הקליניקה הסביבתית בבית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר בשיתוף החוג למדיניות ציבורית

12 מרץ 2013
הקליניקה ללימודי סביבה

 

 
בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר הוקם בשנת 2000 כמענה לצורך הגובר בידע אקדמי בנושאי הסביבה, והוא בית הספר הראשון והיחיד לתארים מתקדמים בישראל, המוקדש כולו למחקר, ללמידה ולהפצה של מדעי הסביבה. בית הספר ייחודי בגישתו הבינתחומית והוא אחד מבתי הספר היחידים בעולם המשלבים בין תחומים השייכים למדעי הטבע והמדעים המדויקים לבין תחומים השייכים למדעי הרוח והחברה. הגישה הבינתחומית, עליה מבוסס בית הספר, מאפשרת יצירה של תחומי מדע חדשים בישראל, היוצרים כיום מהפכה בחשיבה ובעשייה הסביבתית בארץ ובעולם כולו. בוגרי בית הספר הם הדור החדש של מובילי השיח והאקטיביזם הסביבתי, בהם חוקרים, מחנכים, משפטנים, קובעי מדיניות ואדריכלים.
 
על מנת לממש את החזון של בית הספר לגבי השפעת הידע האקדמי על הממשל, מערכת המשפט, מערכת החינוך, התעשייה ומוסדות הציבור- הוא מקיים שיתופי פעולה עם מוסדות מחקר בארץ ובעולם, ועם גורמים במגזר הציבורי והפרטי - משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, תעשיות, עסקים וארגוני סביבה.
 
הקליניקה למדיניות סביבה - בהנהלתה האקדמית של ד"ר דורית קרת ובהנהלתה המקצועית של גב' תמר נויגרטן- משלב עשייה חברתית מקיפה לצד לימוד אקדמי מעמיק והנגשת הידע האקדמי לקובעי מדיניות בתחום הסביבה. קרת ונויגרטן מספרות שמאד שמחו על הקמת הקליניקה על ידי אדר' ד"ר נשר, כיוון שהיא תואמת את תפיסתן הפילוסופית-חינוכית לפיה באקדמיה יש להכשיר סטודנטים הן במישור האקדמי והן במישור המעשי. 
 
הסטודנטים הפעילים בקליניקה הם סטודנטים לתארים מתקדמים המבצעים מחקר מעשי ברשויות מקומיות וממשלתיות המשמשות כ"מקרי מבחן" לסוגיות הנחקרות. הקליניקה מאפשרת להם היכרות בלתי-אמצעית עם מוקדי קבלת ההחלטות, ומאפשרת לרשויות המשתתפות נגישות לידע אקדמי עדכני ולהמלצות מדיניות ייעודיות. לדוגמא, אחד המחקרים בהם עוסקים הסטודנטים בוחן את סוגיית הנגשת המידע הסביבתי בגופי ממשל. הסטודנטים בודקים את אופני הנגשת המידע הסביבתי לציבור במשרדי ממשלה (בריאות, תחבורה, חקלאות, אנרגיה ומים) ומגבשים המלצות לשיפור איסוף המידע, הנגשתו והצגתו. סטודנטים שהשתתפו בקורס הדגישו את החשיבות שבהכרת הנושאים התיאורטיים גם ברמה המעשית. הם ציינו כי הקורס חשף בפניהם עולם חדש, הם נהנו מאוד מן ההזדמנות, והוסיפו כי ההתנסות ללא ספק תשפיע על התנהגותם בעתיד, כצרכנים, כהורים, כתושבים וכאזרחים. 
 
ד"ר דורית קרת מספרת שהקליניקה מאפשרת לה לייצר ממשקי עבודה עם המגזר הציבורי ומרחב ללמידה מעמיקה של צרכי השטח והאנשים העושים במלאכה. לדעתה, יש צורך להדק את הקשר בין האקדמיה למגזר הציבורי ויצירת הגשר בין שני העולמות הוא מופלא. 
 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>