אירית מראה איך תמונה שווה יותר מאלף מילים בסדנת קולנוע טיפולית לנוער בסיכון

בני נוער בסיכון יוצרים סרטים ומעזים לחלום בסדנה ייחודית שיזמה והקימה הדוקטורנטית אירית נומה

11 פברואר 2014
אירית נומה
בני נוער בסיכון יוצרים סרטים ומעזים לחלום בסדנה של אירית נומה

הבחירות והשאיפות שלנו קובעות את מסלול חיינו, אולם בשביל נוער בסיכון, היכולת לעשות בחירות ולחלום אינה תמיד ברת השגה. הדוקטורנטית לקולנוע אירית נומה משתמשת באומנות עשיית הסרטים כדי לפתח את היכולת של צעירים לזהות את האפשרויות העומדות בפניהם, לבחור ולשאוף לעתיד טוב יותר.

 

"יש משהו תרפויטי וקתרטי בעשיית סרטים. כשאת מספרת את הסיפור שלך דרך סרט את בעצם בונה את הזהות שלך ואם זה לא מוצא חן בעינייך את יכולה לשכתב את הסיפור או לבחור דרך אחרת להציג אותו" מסבירה נומה, "עשיית סרטים מדריכה אנשים למודעות אישית וצמיחה".

 

לאחר עשור של הדרכת סדנאות בנושא עשיית סרטים במרכזים קהילתיים, שאפה נומה לפתח את העבודה שלה ברובד המדעי: ליצור, לבחון ולהעריך כלים טיפוליים לעבודה עם בני נוער בעשייה הקולנועית. הצעת המחקר לדוקטורט שהעלתה נומה הייתה חדשנית וייחודית, שונה מכל מחקר שנעשה בפקולטה לאומנויות בעבר ולכן התקשתה נומה למצוא את מי שינחה את עבודת הדוקטורט שלה. ההתעקשות וההתמדה שלה הובילו אותה לפרופסור ניצן בן שאול שהנחה את עבודתה וסייע לה לשלב בסדנאות את טכניקת הסיפורים ההיפר-נרטיבית שהפכה את העבודה שלה לבולטת ויוצאת דופן.

 

בז'אנר ההיפר-נרטיבי (רב-עלילתי), העלילה מתפתחת בהתאם לבחירות השונות שעושה הדמות במהלכה, בדומה למתרחש בסרטים המוכרים "דלתות מסתובבות" וRun Lola Run"-". "כשתלמיד עובד עם כמה קווי עלילה שונים, הסיפור מתפצל לכמה אפשרויות שונות ואפשר לראות לאילו תוצאות מביאות בחירות שונות שעושה הדמות" מסבירה נומה. למשל, בתרחיש דוגמת "הלוואתי לחבר שלי מאה שקלים ועכשיו הוא אומר שאינו יכול לשלם לי בחזרה", אפשרות תגובה אחת יכולה להיות אלימה ולהוביל לכך שאאבד את הקשר עם אותו חבר, לא אקבל את הכסף ואושעה מבית הספר. אפשרות תגובה אלטרנטיבית עשויה להיות המרת אותם מאה שקלים לקבלת סיוע בלימודים מהחבר, השגת ציונים טובים יותר וחיזוק החברות ביננו. "ההתמקדות בחשיבה על האפשרויות השונות הינה ייחודית לגישה שלי" מדגישה נומה. "בני הנוער לומדים לקחת את השליטה על חייהם ולפתח את המחשבה כדי לראות את אפשרויות הבחירה העומדות בפניהם".

 

היום, נומה בוחנת את התוצאות האיכותיות והכמותיות שהניבו סדנאות הסרטים ההיפר-נרטיביות שהעבירה לקרוב למאה משתתפים במשך שלוש השנים האחרונות.

הקריירה האקדמית של נומה, שתחילתה בלימודים לתואר ראשון במדעי ההתנהגות, היא סינתזה של הבחירות, החלומות וחוויות הילדות שלה כנערה בשכונה נחשלת בדרום תל-אביב. את הקריירה המקצועית שלה החלה בעבודה עם בני נוער בבתי חולים פסיכיאטריים וכשלא יכלה יותר לשאת את התמודדות הקשה, פנתה לחפש עיסוק שיביא לה אושר. את התשובה לשאלה זו מצאה בלימודי תואר שני לתסריטאות באוניברסיטת תל-אביב, כאשר תוך כדי הלימודים לימדה והנחתה נוער בסיכון.

 

המחקר שעורכת נומה נתמך ע"י מלגת דן-דוד ופועל בשיתוף פעולה עם פרויקט "נתיבים לאוניברסיטה" של היחידה למעורבות חברתית בדקנאט הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב; המחלקה לסרטים וטלוויזיה באוניברסיטת תל-אביב; פרויקט "יוצרים עם קשת" של ערוץ 2 ושותפים נוספים.

ידיעות נוספות בנושא

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>